Miért együnk barna rizst fehér rizs helyett?

Bár a barna rizs fogyasztása után is bekövetkezik valamelyes vércukorszint-ingadozás (és ez nagyobb mértékű, mint ami például az árpa vagy a zab után lép fel), a vércukorszint szempontjából a barna rizs mégis messze jobb választás, mint a legtöbb fehér rizs.

A barna rizs rosttartalma hatszorosa a fehér rizsének, ráadásul tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és olyan természetes növényi összetevőkkel is, melyek megóvják az egészséget. A barna rizs fogyasztása is szerepet játszhat a 2-es típusú cukorbetegség és szívbetegségek kockázatának csökkentésében. Napi három adag teljes értékű gabona véd a metabolikus szindróma, szívbetegség, diabétesz, stroke és a rák ellen. Egy adag barna rizs fél csészének (125 ml-nek) felel meg.

A hagyományos barna rizs kb. 35 perc alatt fő meg. Ha számít az idő, lehetőleg akkor se válasszon gyors rizst, se fehéret, se barnát, hiszen ezek a félig megfőzött, majd kiszárított rizsek magas glikémiás terhelésűek. Jobban teszi, ha az úgynevezett opál vagy előgőzölt rizs mellett dönt, melynek hasonló a glikémiás indexe a barna rizséhez, és annak sok tápanyagát is tartalmazza. Első számú választása lehetőleg mindig a barna rizs legyen (nagyobb táplálkozási értéke és rosttartalma miatt); az opál rizs a második legjobb lehetőség.

Kezdetben mindegyik rizs barna színű, csak a feldolgozás során, a maghéj és csíra eltávolításával változik át fehérré. A különféle rizsfajták glikémiás indexe eltérő lehet, aszerint, hogy milyen típusú keményítőt tartalmaznak. Három kerülendő fajta a jázminrizs, az arborio (melyet rizottóhoz használnak) és a „ragadós” rizs.

Egészségi előnyök
A barna rizs több, mint puszta rostforrás. Bőven tartalmaz még csontépítő magnéziumot, immunrendszert erősítő antioxidáns szelént, valamint mangánt, mely a szervezet természetes védekezőképességének fenntartásához szükséges.

Konyhai tipp
Mivel a barna rizs teljes értékű mag, ezért van benne némi zsiradék, így nem marad olyan hosszú ideig friss, mint a fehér. A barna rizst szárazon legfeljebb 6 hónapig tárolhatja a szekrényben. Ha mélyhűtőbe teszi, tovább is eláll.

Ételvarázs
Cserélje a fehér rizst barnára például töltött vagy olajban sütött ételekben, vagy köretként fogyasztva. Ezzel csökken az ételek glikémiás index, valamint állaguk roppanósabb lesz és finom, diós ízt kapnak.

 

Forrás: Reader's Digest

 
Hagyjon egy hozzászólást